می‌دونید هزینه زندگی در ترکیه چقدر هست؟

هزینه زندگی در ترکیه

هزینه زندگی در ترکیه و عوامل تاثیرگذار در کاهش هزینه‌های زندگی؟ با نیلا همراه شوید!

هزینه زندگی در ترکیه

هزینه زندگی در ترکیه یک عامل مهم است که به مهاجران کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند که آیا به ترکیه مهاجرت بکنند یا نه. قبل از اینکه به بررسی میانگین هزینه‌های زندگی در ترکیه بپردازیم، عواملی وجود دارد که باید در نظر داشت.

تفاوت‌های منطقه‌ای در هزینه‌های زندگی

مانند هر جای دیگری در جهان، زندگی در یک شهر زرگ هزینه‌های بیشتری را به ما تحمیل می‌کند. در ترکیه، استانبول گران‌ترین شهر برای زندگی است، زیرا به عنوان یک مرکز شلوغ تجاری، مالی، گردشگری و اقتصادی به حساب می‌آید. علاوه بر اجاره بیشتر، هزینه های عمومی روزانه مانند حمل و نقل، خرید غذا و زندگی شبانه پرهزینه‌تر هستند.
به طور کل اگر در این شهر صاحب خانه هستید، با چیزی در حدود ۶ هزار لیر می‌توانید زندگی راحتی داشته باشید. در استانبول هزینه اجاره‌ یک واحد یکخوابه نرمال در مرکز شهر چیزی در حدود ۴ تا ۵ هزار لیر می‌باشد.

با این حال، در سواحل دریای اژه و مدیترانه، هزینه زندگی به طور چشمگیری کمتر است.

در مقایسه با مقاصد مهاجرتی محبوب مانند فتحیه، زندگی در استانبول تقریباً ۳۰٪ گرانتر است. یک زوج مهاجر که دارای ملک در فتحیه هستند می‌توانند زندگی راحتتری را تجربه کنند.

نرخ ارز:

اگر به فکر مهاجرت به ترکیه هستید باید بدانید که بهتر است هزینه‌های زندگی‌تان را از همینجا تامین کنید و به دنبال تبدیل درآمدتان از ایران نباشید. نوسانات بازار ارز در اکثر مواقع به ضرر شما خواهد بود. برعکس اگر درآمد دلاری دارید می‌توانید با خیال راحت از زندگی‌تان لذت ببرید، زیرا ارزش لیر ترکیه نسبت به دلار پایین‌تر بوده و شما در گذران زندگی‌ دچار مشکل نخواهید شد.

در این بین هستند افرادی که با سپرده کردن بخشی از دارایی خود در بانک و دریافت سود ماهانه زندگی راحتی دارند اما یاذتان باشد ترکیه هم دارای تورم سالانه ۲۰ درصد می‌باشد و به همین خاطر سرمایه شما سال به سال کمتر خواهد شد.

هزینه زندگی در ترکیه

تفکیک هزینه‌های زندگی در ترکیه

سیگار کشیدن و نوشیدن

در طول پنج سال گذشته، ترکیه مالیات‌های بیشتری را بر الکل و تنباکو اعمال کرده است که می‌تواند هزینه قابل توجهی به بودجه شما تحمیل کند.

هر کسی که روزانه یک پاکت سیگار بکشد و یک لیوان الکل بنوشد به طور متوسط ماهیانه 900 تا 1000 لیره بسته به برند می‌پردازد.

رانندگی و تعمیر و نگهداری خودرو

اگرچه قیمت بنزین به اندازه کشورهای اروپایی مانند یونان یا پرتغال نیست، اما هنوز دو برابر ایالات متحده آمریکا و روسیه است. به همین دلیل، بسیاری از ترک‌ها با خودروهای دیزلی رانندگی می‌کنند که هزینه‌های کمتری را متحمل می‌شوند.

صاحبان خودرو نیز باید سالانه ۲۰.۰۰۰ لیر برای هزینه هایی مانند بیمه و تعمیرات کنار بگذارند.

بهداشت، درمان و اقامت

برای اقامت بیش از ۹۰ روز در ترکیه به اجازه اقامت نیاز دارید و اگر ۶۵ سال دارید، به مراقبت‌های بهداشتی اجباری نیاز خواهید داشت. زوجی که اجازه اقامت یکساله را دریافت می‌کنند و در طرح دولتی SGK برای خارجی‌ها شرکت می‌کنند، باید سالانه 7000 لیر در نظر بگیرند.

صورت حساب‌های خانگی

هزینه‌های زندگی در ترکیه برای یک زندگی نرمال و برای ۲ نفر بدون احتساب اجاره بها و عایدات، چیزی در حدود ۸ تا ۱۰ هزار لیر متغیر است البته این بدان معنی نیست که پایین‌تر از این رقم امکان زندگی وجود ندارد، در کل هزینه‌های ماهیانه زندگی بستگی به الگوی مصرف شما دارد.

هزینه زندگی در ترکیه

هزینه‌های زندگی شما در ترکیه شامل چه چیزهایی می‌شود؟

اجاره بها:

برای ۱ واحد ۱ خوابه در مرکز شهر چیزی در حدود ۴ تا ۵ هزار لیر و در حومه شهر چیزی در حدود ۳ هزار لیر

شارژ ماهیانه یا همان عایدات:

متناسب با امکانات ساختمان و استخر روباز و سرپوشیده و … متفاوت است اما حداقل چیزی در حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ لیر در کمترین حالت ممکن محاسبه می‌شود.

برق:

۳۰۰ لیردر ماه، اما می‌توان با محدود کردن استفاده از تهویه مطبوع، این میزان را کاهش داد.

آب و فاضلاب:

۷۰ تا ۱۰۰ لیر در ماه

بیمه حوادث:

بیمه حوادث غیر مترقبه در ترکیه اجباری است. از ۱۵۰ تا ۳۵۰ لیر، هزینه بستگی به محل خرید ملک و اندازه آن دارد. پوشش آتش سوزی، سرقت و … اختیاری است و قیمت‌ها از شرکت بیمه تا شرکتی دیگر متفاوت است.

تلفن، اینترنت و تلویزیون ماهواره‌ای: جنگ قیمتی بین شرکت‌های مخابراتی و سرگرمی ترکیه وجود دارد، که به این معنی است که شما حق انتخاب زیادی خواهید داشت.

به عنوان مثال، ترک تله‌کام اینترنت نامحدود، تماس‌های تلفنی و بسته‌های ماهواره‌ای تلویزیونی که کانال‌های انگلیسی و ترکی را نشان می‌دهند، همگی تنها با قیمت ۱۵۰ لیر در ماه ارائه می‌دهد. یکی از بهترین اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی و تلفن همراه در ترکیه شرکت ترکسل می باشد که البته هزینه‌های بالاتری نسبت به رقبایش دارد.

هزینه زندگی در ترکیه

لیست قیمت برخی از اقلام در ترکیه :

۱- غذا در رستوران ارزان: ۴۵ لیر
۲- یک ساندویج در مک دونالد: ۳۵ لیر
۳- آب‌معدنی ۳۰۰ سی سی: ۲.۵ لیر
۴- نوشابه قوطی: ۶.۵ لیر
۵- شیر ۱ لیتری معمولی: ۹ لیر
۶- نان سفید: ۴ لیر
۷- تخم مرغ ۱۲ تایی: ۱۸ لیر
۸- فیله ۱ کیلویی مرغ: ۳۶ لیر
۹- گوشت گاو ۱ کیلو: ۸۵ لیر
۱۰- ۱ کیلو سیب: ۸ لیر
۱۱- ۱ کیلو پرتقال: ۹ لیر
۱۲- ۱ کیلو موز: ۱۶ لیر
۱۳- ۱ کیلو گوجه فرنگی: ۷ لیر
۱۴- ۱ کیلو سیب زمینی: ۴ لیر
۱۵- ۱ کیلو پیاز: ۳.۵ لیر
۱۶- بلیط ۱ طرفه مترو: ۴.۵ لیر
۱۷- ورودیه تاکسی: ۵.۶۷ لیر
۱۸- هزینه هر کیلومتر تاکسی: ۳.۴۵ لیر
۱۹- بنزین هر لیتر: ۹.۵ لیر
۲۰- باشگاه بدنسازی ۱ ماهه: ۲۲۲ لیر

اگر قبلاً ملکی در ترکیه خریداری نکرده‌اید، این مقاله در مورد هزینه‌های زندگی به شما کمک خواهد کرد. از طرف دیگر، اگر در مورد زندگی در ترکیه سوالی دارید، می‌توانید با تیم نیلا در ارتباط باشید، ما خوشحال می‌شویم که به شما کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.