شهر بورسا ترکیه

شهر بورسا ترکیه2

شهر بورسا ترکیه | گنجینه‌ای از طبیعت سرسبز، تاریخ و فرهنگ

با شهر بورسا ترکیه آشنا شوید

ترکیه از سرسبزترین و زیباترین کشورهای جهان است و در کنار این زیبایی، مدرنیته و سطح فرهنگ بالای این کشور آن را به یکی از گزینه‌های بسیار ایده‌ال برای سفر و مهاجرت تبدیل کرده است. شهرهای بزرگ زیبا و بسیار خوبی در این کشور وجود دارد که هر کدام جاذبه‌های خاص خود را دارند. یکی از این شهرهای مهم، شهر بورسا ترکیه است که از بسیاری از جهات قابل توجه است و در ادامه قصد داریم در مورد این شهر به طور کامل توضیح دهیم.

موقعیت جغرافیایی و جمعیت شناسی

شهر بورسا ترکیه در یک شهر بسیار زیبا در شبه جزیره آناتولی است که در جنوب شرقی و در دریای مرمره قرار دارد. در حال حاضر در حدود دو میلیون نفر در این شهر زندگی می‌کنند و از نظر وسعت بعد از استانبول، آنکارا و ازمیر، آن را می‌توان چهارمین شهر جهان دانست. بخش زیادی از ساکنین این شهر زیبا را مهاجرین تشکیل می‌دهند که بیشتر از کشورهای بلغارستان، مقدونیه، کوزو و آلبانی با اهداف کاری به این شهر آمده‌اند. قدمت بورسا به 4 هزار سال می‌رسد و از این رو آثار تاریخی زیادی از تمدن‌های پیشین در این شهر به جای مانده است. شهر بورسا ترکیه به دلیل داشتن طبیعتی سبز و انبوه، به شهر سبز ترکیه نیز معروف است.

آب و هوای شهر بورسا

آب و هوای غالب در شهر بورسا ترکیه همانند بسیاری از شهرهای ترکیه مدیترانه‌ای و معتدل است. در نتیجه این شهر تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های بسیار سرد و برفی دارد.

شهر بورسا ترکیه5

اقتصاد بورسا

یکی از دلایلی که مهاجرین زیادی به شهر بورسا ترکیه آمده‌اند اقتصاد رونق یافته و در حال رشد آن است. که باعث شده است وضعیت اقتصادی در این شهر بسیار قابل قبول باشد و مردم آن رفاه اجتماعی خوبی داشته باشند. این کشور در امر صادرات بسیار فعال است به طوری که ده درصد از صادرات ترکیه تنها به همین شهر مربوط می‌شود. از این شهر طیف وسیعی از کالاها به کشورهایی مانند ایسلند، لوکزامبورگ، لتونی و لیبی صادر می‌شود. حجم صادرات در این کشور به شدتی است که در سال 2017، حجم آن از 121 کشور جهان بیشتر بوده است.

این شهر مرکز تولید اتومبیل در ترکیه نیز هست و شرکت‌های بزرگی مانند فیات، ماگنتی مارلی، رنو، والو، بوش و … در این شهر شعبه داشته و در حال فعالیت هستند. صنایع غذایی و نساجی نیز در این شهر بسیار پیشرفته است و در سال‌های گذشته شهر بورسا ترکیه مرکز تولید ابریشم بوده است. خاک حاصلخیز این شهر نیز باعث شده است که این شهر به یکی از بهترین مراکز تولید خشکبار در ترکیه تبدیل شود.

شهر بورسا ترکیه3

مراکز آموزشی بورسا

از نظر آموزشی نیز شهر بورسا در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و دو مورد از بهترین دانشگاه‌های ترکیه در این شهر قرار دارند که عبارتند از:

  • دانشگاه اولوداغ
    که در سال 1975 در شهر بورسا ترکیه تاسیس شده است و تدریس در آن به زبان ترکی و انگلیسی انجام می‌شود. در حال حاضر در حدود 76 هزار دانشجو در دانشگاه اولوداغ در هر سه مقطع تحصیلی در حال تحصیل هستند. 14 دانشکده در این دانشگاه در حال فعالیت هستند که عبارتند از: علوم پایه و ادبیات، اقتصاد و علوم اداری، تربیت معلم، الهیات، علوم پزشکی، فنی مهندسی، دامپزشکی، علوم کشاورزی، معماری، هنرهای زیبا، حقوق، مدیریت، علوم ورزشی، علوم بهداشتی. در رتبه‌ بندی‌های جهانی این دانشگاه در جایگاه 1300 قرار دارد.
  • دانشگاه فنی بورسا
    که در سال 2010 در شهر بورسا ترکیه تاسیس شد و پنجمین دانشگاه فنی ترکیه است و شامل شش دانشکده است. در حال حاضر در حدود 5 هزار دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند.
مراکز آموزشی بورسا

جاذبه‌های این شهر

شهر بورسا ترکیه از نظر جاذبه‌های گردشگری نیز بسیار غنی و شامل امکان مختلفی است که به شرح زیراند:

مسجد جامع بورسا

این مسجد دارای 20 گنبد است و از دوره‌ی عثمانی به جای مانده که به سبک معماری دوران سلجوقیان و توسط سلطان بایزید ایلدرم ساخته شده است.

درخت قدیمی اینکایا

این درخت یک درخت چنار 600 ساله است که در محله‌ی اویوک جی نا در شمال شهر بورسا قرار دارد که به عقیده‌ی محلی‌ها مقدس است.

موزه آتاتورک

تاسیس این موزه که سابقاً محل اقامت اتاتورک بوده است به سال 1968 برمی‌گردد. که وسایل او در آن نگهداری می‌شود.

موزه آتاتورک بورسا

روستای قدیمی جومالی کیزیک

یک روستای بسیار زیبا و دیدنی در شرق شهر بورسا ترکیه که کوچه‌‌های تنگ و سنگفرش شده‌ای دارد که به دلیل جاذبه‌های طبیعی مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. در این شهر اماکن دیدنی نظیر مسجد چوبی، چشمه زکیه خاتون، حمام قدیمی و گورستان بسیار قدیمی نیز وجود دارد.

آبشار saitabat

آبشاری زیبا در دامنه‌ی کوه اولوداغ که در 12 کیلومتری این شهر قرار دارد.

اولوداغ

یکی از معروفترین مناطق شهر بورسا ترکیه که به دلیل داشتن پیست اسکی و تله کابین برای ورزش‌های زمستانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اولوداغ بورسا

امکانات حمل و نقلی در بورسا

با توجه به این که شهر بورسا ترکیه چهارمین شهر بزرگ این کشور است، سیستم‌های حمل و نقلی در آن بسیار گسترده و زیاد است و از مترو و اتوبوس تا تراموای و تاکسی را شامل می‌شود. بنابراین شما به هیچ عنوان برای جا به جایی در این شهر مشکلی نخواهید داشت.

غذاهای معروف بورسا

شهر بورسا ترکیه به دلیل داشتن غذاهای خوشمزه نیز معروف است که سه مورد از معروفترین آنها به شرح زیر است:

  • اسکندر کباب
    یکی از مهمترین غذاهای بورسا است که از گوشت نازک کباب شده در سس گوجه‌ی داغ و روی نان پیتا تشکیل شده است که روی آن کره‌ی داغ می‌ریزند.
  • کوفته‌‌ی آینه گل
    این کوفته که پخت آن قدمت زیادی دارد و به قرن 19 برمی‌گردد یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای بورسا است.
  • شکر شاه بلوط
    نوعی دسر خوشمزه که از جوشاندن شاه بلوط در شربت بدست می‌آید و در تمام رستوران‌های بورسا وجود دارد.
غذاهای معروف بورسا

سخن پایانی

شهر بورسا ترکیه نه تنها یکی از شهرهای بزرگ و مدرن این کشور است که اقتصاد بسیار شکوفایی دارد و شرکت‌های زیادی در آن در حال فعالیت هستند و سالانه مهاجران زیادی برای کار به آن می‌آیند، بلکه طبیعت بسیار سرسبز و زیبایی نیز دارد که آن را از همه لحاظ به یکی از گزینه‌های ایده‌آل برای زندگی تبدیل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.