معرفی انواع روش‌های اقامت در ترکیه

اقامت ترکیه با اجاره ملک
اقامت ترکیه و هر آنچه که برای مهاجرت باید بدانید. با نیلا همراه باشید.

اقامت ترکیه

ترکیه، کشوری درهمسایگی ایران، به دلیل نزدیکی مسافت، آداب، رسوم، فرهنگ و همینطور جایگاه سیاسی و موقعیت جغرافیایی بی نظیری که دارد، توانسته در سال‌های اخیر علاوه بر توریست‌های فراوان از سراسر دنیا، خیل کثیری از ایرانیان را نیز جهت اخذ اقامت و شهروندی ترکیه به خود جذب کند. در این مطلب قصد داریم به بررسی راه‌های اخذ اقامت در ترکیه به صورت دائم یا موقت و راحت ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر جهت رسیدن به شهروندی این کشور بپردازیم.

صفر تا صد اقامت توریستی ترکیه

اقامت توریستی ترکیه از روش‌هایی است که بسیاری از افراد از این شیوه استفاده می‌کنند، ایرانیان نیز توانسته‌اند با اجاره منزلی در ترکیه نسبت به دریافت کارت اقامت یا همان کیملیک اقدام نمایند.‌ شایان ذکر است که اخذ اقامت کوتاه مدت توریستی با سفر توریستی متفاوت است. گردشگران ایرانی بدون داشتن ویزا میتوانید به مدت ۳ ماه( در هر نیم سال) یعنی ۹۰ روز در هر ۶ ماه در خاک کشور ترکیه باشند و در طی این مدت ایرانیان نیازی بر اخذ ویزا نخواهند داشت.

اقامت ترکیه با اجاره ملک

دریافت اقامت از طریق اجاره ملک!

یکی از راه‌های تضمینی در خصوص اخذ شهروندی ترکیه خرید ملک با ارزش حداقل ۲۵۰ هزار دلار آمریکا میباشد، اما جهت اخذ اقامت موقت، اجاره ملک نیز کفایت میکند. افرادی که قصد اقامت طولانی تری (بیش از ۶ ماه) در کشور ترکیه دارند می‌توانند با اجاره ملک در ترکیه درخواست اقامت کوتاه مدت توریستی(یکساله) بدهند. لازم به ذکر است افرادی که با اقامت توریستی یکساله در خاک ترکیه هستند اجازه فعالیت اقتصادی ندارند.

بنابراین اگر قصد اقامت طولانی مدت در ترکیه را دارید پیشنهاد میکنیم که از راه‌های دیگر اقدام به این امر کنید.

البته گفتنی است که اداره مهاجرت استانبول طی اطلاعیه‌ی رسمی در سال ۲۰۲۱ عنوان کرده که اقامت توریستی ترکیه در مناطقی مانند فاتیح و اسنیورت امکان پذیر نیست و افراد از طریق اجاره ملک در این مناطق نمی‌توانند درخواست اقامت کوتاه مدت توریستی دهند. حتی اعلام شده که اتباع خارجی امکان اخذ اقامت از طریق خرید ملک در منطقه فاتیح را نیز ندارند.

آیا اقامت از طریق کار در ترکیه امکان‌پذیر است؟

جهت اقامت و اخذ پاسپورت و شهروندی، یکی از بهترین و کم ریسک‌ترین راه‌ها، ایجاد کسب و کار و اقدام از طریق ویزای کاری میباشد، چرا که دولت ترکیه روز به روز در حال رشد اقتصادی بوده و زمینه‌ را برای سرمایه گذاران و تاجران فراهم کرده که بتوانند با اطمینان خاطر، سرمایه‌ی خود را به این کشور بیاورند.

مهاجران از طریق کار می‌توانند پس از ۵ سال متوالی فعالیت تجاری و کاری در این کشور، در خواست شهروندی دهند. البته برای پیدا کردن کار بهتر است به زبان ترکی استانبولی مسلط باشید.

همچنین کار مربوطه باید قانونی باشد و هرگونه فعالیت تجاری غیرقانونی نیز موجب دیپورت شما به کشور مبدا خواهد شد.

اقامت ترکیه از طریق کار

اقامت تحصیلی به چه صورت است؟

امکان تحصیل در کشور ترکیه مبنی بر دو روش کلی خواهد بود

  1. تحصیل در دانشگاه‌های این کشور از جمله دانشگاه‌های خصوصی و دولتی
  2. شرکت در کلاس‌های آموزشی و دوره‌هایی که مقبول دولت ترکیه است، لازم به ذکر است که با شرکت در این دوره‌ها که توسط موسسات گوناگون ارائه می‌شود میتوانید مشکل اقامت خود را برای ۱ سال آینده حل کرده و اقامت خودرا به صورت قانونی به مدت ۱ سال اخذ و یا تمدید کنید.

اقامت از طریق خرید خانه در ترکیه

خرید خانه به ارزش حداقل ۲۵۰ هزار دلار و سرمایه‌گذاری ملکی همیشه جزو یکی از بهترین و مطمئن ترین روش‌های اخذ پاسپورت و شهروندی ترکیه بوده، چرا که همه‌ی ما میدانیم که امکان خرید ملک در واقع تضمین آینده خانواده و ایجاد بستر آرامش فرزندان ما خواهد بود. خرید خانه در ترکیه تنها خرید یک ملک نیست، بلکه با این خرید زمینه‌ی لازم را برای رشد تحصیلی و کاری اعضای خانواده خود را در کشور ترکیه فراهم میکنید و میتوانید با اطمینان خاطر در این کشور فعالیت تجاری و تحصیلی داشته باشید.

لازم به ذکر است که در صورت خرید ملک به صورت شراکت با شخص دوم، باید نام خریداران در سند ملکی که به اصطلاح (تاپو) نامیده میشود، ذکر شود. توجه کنید که در صورت خرید ملک به صورت شراکتی فقط میتوانید اقامت خود را به صورت موقت بگیرید، لازمه‌ی اخذ شهروندی ترکیه خرید ملک به ارزش ۲۵۰ هزار دلار میباشد و اگر ۲ نفر قصد دریافت شهروندی به صورت مشترک بر روی ۱ ملک را داشته باشند باید این ملک ۵۰۰ هزار دلار قیمت داشته باشد.

اقامت ترکیه با خرید ملک

با اخذ شهروندی ترکیه از چه مزیت‌هایی برخوردار خواهیم شد؟

متقاضیان به هر روشی که موفق به اخذ شهروندی ترکیه شوند میتوانند شهروندی همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود را نیز دریافت کرده و بلافاصله از تمام امکانات و خدمات این کشور به طور رسمی و قانونی استفاده کنند، این خدمات میتواند درمانی، تحصیلی و حتی افتتاح حساب در بانک‌های رسمی این کشور باشد. جمع کثیری از مهاجرین ایرانی به ترکیه به چشم یک سکوی پرتاب به اروپا، امریکا و کانادا نگاه می‌کنند، به عنوان مثال اخذ ویزای معتبر کانادا با در دست داشتن پاسپورت ترکیه  و گردش بانکی مورد تایید با اعتبارنامه‌ی رسمی از شانس بالاتری نسبت به پاسپورت ایرانی برخوردار است.

اقامت کوتاه مدت در ترکیه شامل چه مواردی می‌شود؟

  1. اتباع خارجی که به منظور کار و پروژه تحقیقاتی به خاک ترکیه وارد شدند
  2. اتباع خارجی که دارای ملک و مستغلات با ارزش کمتر از ۲۵۰ هزار دلار  باشند
  3. اتباع خارجی که با هدف ایجاد کسب و کار وارد خاک این کشور شدند
  4. افرادی که با اهداف آموزشی و ارتقای دانش علمی و یا ثبت یک اختراع و یا پژوهش به این کشور وارد شدند

سخن آخر

اقامت ترکیه به جهت مزیت‌هایی که دارد می‌تواند آینده‌ی کاری، تحصیلی و علمی شما و خانواده‌تان را به طور کامل تضمین کند. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر کافیست با مشاورین ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.