سواحل شیله و آعوا ترکیه

۲۷تور شیله و اعوا

سواحل شیله و آعوا ترکیه | از زیباترین مقاصد گردشگری در این کشور

سواحل شیله و آعوا ترکیه و چشم‌اندازی بی‌نظیر

کشور ترکیه از سه جهت توسط دریاها در بر گرفته شده است و از این رو سواحل بسیار زیبا و متعددی در این کشور وجود دارد که سالانه توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کنند. یکی از زیباترین و مهمترین سواحل آن، سواحل شیله و آعوا ترکیه است که از بهترین گزینه‌ها برای گذراندن تفریح و تعطیلات در این کشور است. در ادامه این مطلب بیشتر در مورد بخش‌های مختلف این شهر زیبا توضیح خواهیم داد.

موقعیت جغرافیایی و جمعیت شناسی

سواحل شیه و آعوا ترکیه در شمال شرقی استانبول و در بخش آسیایی آن قرار دارد که با دریای سیاه هم مرز است. تاسیس این شهر به 700 سال قبل از میلاد برمی‌گردد و اسم آن یک واژه‌ی یونانی و نام یک گل است. در حال حاضر بیش از 25 هزار نفر در این شهر زندگی می‌کنند که از این تعداد در حدود 10 هزار نفر در خود شهر شیله و 13 هزار نفر در روستاهای اطراف زندگی می‌کنند.
به دلیل تعداد بالای گردشگر در این شهر، جمعیت آن در تابستان حتی تا دو برابر افزایش پیدا می‌کند و تمام هتل‌ها و مسافرخانه‌ها پر می‌شوند. محله‌های زیادی در شیله وجود دارد که بعضی از مهمترین آنها به شرح زیر است: محله آچ دره، محله آعوا مرکز، محله احمدلی، محله آکچاکسه، محله آلاجالی، محله بالی بی و …

۲۶تور شیله و اعوا

آب و هوای شیله

آب و هوای شیله مانند بسیاری دیگری از شهرهای شمال استانبول، نیمه گرمسیری و مرطوب است. در سواحل شیله و آعوا ترکیه، بارش باران نسبت به شهر استانبول بیشتر است و دمای هوا در تابستان‌ها معتدل‌تر است.

اقتصاد این سواحل

همانطور که مسلم است اقتصاد سواحل شیله و آعوا ترکیه به عنوان یک شهر توریستی بر پایه‌ی گردشگری و خدمات مربوط به آن می‌چرخد. هتل‌های درجه یک زیادی در این شهر وجود دارند که بخش زیادی از کارآفرینی در این شهر را شامل می‌شوند. به جز آن سایر امکان مربوط به گردشگری مانند انواع کافه و رستوران، مهمانخانه و مسافرخانه‌، خدمات تور و لیدرشیپ، خدمات حمل و نقلی، و انواع بازارهای مختلف از سایر مشاغلی ست که مردم این شهر به کمک آن زندگی خود را می‌گذرانند. بعلاوه بسیاری از مردم این شهر به ماهیگیری نیز مشغول هستند. سواحل شیله و آعوا ترکیه فاقد شرکت‌های صنعتی و تولیدی به آن شکل است و از این نظر نقشی در اقتصاد ترکیه ندارد.

۲۰شیله و آعوا

اماکن آموزشی در شهر شیله

با وجود آنکه سواحل شیله و آعوا ترکیه به دلیل جاذبه‌های طبیعی و گردشگری‌اش معروف است اما این بدان معنا نیست که به جنبه‌های آموزشی آن توجه نشده باشد. یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه در این شهر کوچک قرار دارد. دانشگاه ایسیک دانشگاه خصوصی این شهر است که در سال 1885 تاسیس شده است و در حال حاضر بیش از 6 هزار دانشجو در آن در حال تحصیل هستند. به طور کلی این دانشگاه دو پردیس دارد که یکی در شهر ماسلاک و دیگری در سواحل شیله و آعوا ترکیه است.

این دانشگاه دارای خوابگاه، امکانات اجتماعی و ساختمان‌های آموزشی و اداری زیادی است و از سال 2005، بیشتر بخش‌های اداری این دانشگاه به واحد شیله منتقل شدند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارتند از: علوم اجتماعی، علوم مهندسی، هنرهای زیبا، علوم اقتصاد و مدیریت، علوم پایه و …

۲مراکز آموزشی شیله و آعوا

جاذبه‌های گردشگری در شیله

همانطور که از نامش پیداست، شهر شیله به خاطر سواحل زیبا و آفتابی‌اش مشهور است. این سواحل از نوع شنی هستند که زیبایی منحصر بفردی دارند. با این حال این شهر در شمالی‌ترین نقطه‌ی استانبول قرار دارد و بنابراین شرایط دریایی خاصی مانند سایر شهرهای دریای سیاه  دارد که شامل جریان‌های زیر آب شدید است که می‌تواند برای افرادی که به طور کامل با شنا آشنا نیستند، خطرناک باشد و احتمال غرق شدن وجود دارد. در سواحل دریای سیاه، زمستان‌های سردی وجود دارد که باعث می‌شود فصل تعطیلات در آن بسیار کوتاهتر از دریای اژه، مدیترانه یا مرمره باشد.

قلعه شیله یک قلعه‌ی تاریخی و متعلق به قرن 14 است که در این شهر قرار دارد و در سال 2015 بازسازی شده است. مقبره یک قدیس مسلمان، به نام کوم بابا نیز بر روی تپه‌ای پوشیده از درخت در سواحل شیله و آعوا ترکیه قرار دارد. در امتداد سواحل این شهر، در روستای Kızılcaköy ، غاری وجود دارد که گفته می‌شود، طبق یک افسانه محلی؛ صحنه‌ی وقایع ثبت شده در کتاب آناباسیس است. سواحل شیله و آعوا ترکیه به داشتن پارچه‌های زیبا و منقوش نیز معروف است و مغازه‌های پارچه فروشی زیادی در سواحل آن وجود دارد و هر ساله در فصل تابستان نمایشگاه فروش پارچه در آن برگزار می‌شود.

یکی از بزرگترین فانوس‌های دریایی جهان نیز در این شهر قرار دارد.

۲۹تور شیله و اعوا

پلاژهای زیبای سواحل شیله و آعوا ترکیه

دو پلاژ بسیار زیبا در این شهر ساحلی قرار دارد که در بین توریست‌ها بسیار محبوب بوده و به شرح زیر هستند:

  • پلاژ آکوابیچ
    یکی از زیباترین پلاژ‌های شهر شیله پلاژ آکوابیچ است که هتل‌های بسیار زیادی در آن وجود دارد که بسته به امکانات رفاهی که در اختیار گردشگران قرار می‌دهند، هزینه‌ی متفاوتی دارند.

  • پلاژ لایف بیچ

این پلاژ یک پلاژ خصوصی و بسیار گران قیمت در این شهر است که ورودی بالایی دارد و امکانات رفاهی بسیار سطح بالایی در آن ارائه می‌شود. یکی از جذابیت‌های این پلاژ پخش موسیقی زنده و گوش نواز است.

 

۲سواحل شیله و آعوا

سخن پایانی

سواحل شیله و آعوا ترکیه یکی از بهترین نقاط گردشگری در این کشور است که سالانه مسافران زیادی به خود جذب می‌کند و اقتصاد آن بر پایه‌ی توریست و گردشگری می‌چرخد. از این رو هتل‌ها، رستوران‌ها و امکان تفریحی بسیار زیادی در آن وجود دارد. بعلاوه طبیعت سرسبز و سواحل تمیز، آن را به یکی از مناطق بسیار چشم نواز در کشور ترکیه تبدیل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.